Článek Comic-Con 2024: Reportáž

Comic-Con 2024: Reportáž

Lukáš Černohorský

Lukáš Černohorský

10. 4. 2024 20:00 1

O víkendu se konal již pátý ročník v pražské O2 Universum. Místo kam zavítá každý fanoušek anime, filmů, seriálů, videoher a popkultury obecně. Letos branami Comic-Conu prošlo skoro 27 tisíc fanoušků a stal se tedy zatím nejúspěšnějším v jeho české historii. Už teď můžeme vyhlížet Comic-Con Junior na podzim v Brně.

Letošní ročník lákal nejvíce na dvojici hlavních aktérů z těžařské vesmírné lodi Červený trpaslík. Chris Barrie měl přislíbenou účast na všechny tři dny Conu, ale Craig Charles pouze pátek. Pořadatelé ho nejvíce zlákali na večerní párty, kde by mohl být jako DJ. Fanoušci tak měli možnost se v pátek vyfotit s oběma aktéry. Z dalších herců nechyběl letos David Nykl, Anthony Daniels, Robert Patrick, Kevin Sorbo a z tuzemska dorazili i Miroslav Donutil a třeba i Jiřina Bohdalová. V komiksové části přijali pozvání kupříkladu Stjepan Šejić, který má v česku velmi početnou základnu fanoušků a také slavný Mike Carey, kterého každý zní díky jeho sérii Hellblazer. Ze zástupců české literární fantastické scény nechyběly stálice české fantastiky František Kotleta, Kristýna Sněgoňová a Michaela Merglová.

To je však pouze krátký výčet slavných jmen, které jste mohli během víkendu potkat a které jste mohli osobně pozdravit a pokud byl čas, tak i klidně poprosit o podpis. Zmiňované herce jste si mohli zaplatit dopředu skrze oficiální stránky a měli tak možnost získat nejen podpis, ale i profesionální fotku či rovnou setkání se samotnou celebritou. Letošní ročník tedy přetékal hosty a rozhodně každý fanoušek popkultury našel toho svého hrdinu. Hosté ale tvoří pouze část kouzla celého Comic Conu.

Velký podíl na tom, že se cítíte jako v nerdím nebi, má početný zástup cosplayerů, kteří mají zástupce ve všech zmiňovaných odvětvích subkultury. Velmi bylo zastoupeno Star Wars jako každý rok, nicméně jste mohli potkat i hrdiny z Futuramy, Skyrimu, série Resident Evil, Baldur’s Gate, Star Treku, Ricka a Mortyho, celého Marvelu, Borderlands, Warcraftu, Jak vycvičit draka, Toy Story... a mohl bych pokračovat až do konce celého odstavce. Věřte, že těch popkulturních značek bylo tolik, že byste je nespočítali ani kdybyste chtěli. Na scéně nechyběli ani Mary & Feinobi jako jedni z našich nejvýraznějších a nejviditelnějších cosplayerů. Mary jsme mohli vidět i v soutěži o nejlepší cosplay. Soutěže se zúčastnila i Arisu se kterou jsem měl možnost si chvíli popovídat a vyfotit. Veškeré fotky najdete v galerii. A že bylo na co koukat!

Každý con tvoří i různé stánky s merchem. A stánků bylo v jednom patře tolik, že jsem se prodíral v sobotu davem, abych alespoň do každého z nich na chvilku nahlédl. Opět nechyběl stánek s anime merchem, Xzone, Fantastická epocha, Crew, Pevnost a další. Fanoušek měl tedy i možnost se vyfotit s Agou, tedy nejlepší manželkou v galaxii. Měli jste příležitost utratit vaše cenné goldy za trička, mikiny, samolepky, knihy, komiksy a dokonce i světelné meče. O patro níže se nacházelo Artist Alley, kde jste naopak mohli obdivovat enormní množství stánků s kresbami, portréty, obrázky a dalšími skvělými poklady od různých autorů a umělců.

Samostatný blok jistě zaslouží i samotné focení s herci. Já jsem si jedno focení v pátek zaplatil a bylo pouze na mě si vystát frontu s ostatními fanoušky. Všichni jsme po zaplacení předem obdrželi možnosti si vybrat časový slot a na ten se dostavit v přízemním patře. Ačkoliv se někdy fronta zdála nekonečná, tak díky mnoho staff-pomocníků ve žlutých tričkách vlastně velmi rychle postupovala a v mém případě se o žádné zpoždění nejednalo. Herce jsem dokonce stihl v polovině svého slotu a měl jsem možnost s ním v rychlosti prohodit několik slov. Fotku vám udělá profesionální fotograf a prakticky hned jí obdržíte ve velkém formátu z tiskárny. A zůstanou vám samozřejmě vzpomínky na celý život.

Comic-Con dále i nabídnul prostor i hráčům videoher, fanouškům lega či milovníkům deskových či karetních her. Pokud jste měli čas, u stánků vám rádi zapůjčili mnoho deskových her, které jste mohli vyzkoušet. Dokonce nechyběli ani základy Dračího Doupěte či Pokémoní turnaje. Díky zástupcům z Gamemat.eu byla i možnost si vyzkoušet klasické Warhammery na velkých stolech s mnoha figurkami. Pánové byli velmi ochotní a tímto jim děkuji.

Na závěr jsem si nechal naprostou esenci všech conů a to přednášky. Pokud by člověk chtěl oběhat všechno, tak mohu s klidným svědomím říct, že to není možné. Obzvlášť když jedna přednáška končí v celou a hned na to navazuje další, kterou byste rádi stihli. V pátek i sobotu nechyběly panely a rozhovory se všemi hereckými celebritami. Ale došlo právě i na ta komiksové esa a samozřejmě i naše přední zástupce fantastiky. Mohli jste si užít tedy rozhovorů a besed co jen hrdlo ráčilo, vaše nohy dovolily a vaše tělo zvládlo. Po celém dni pobíhání od besedy k besedě jsem si připomněl, že už mi je přes třicet a velmi jsem zatoužil po volném prostoru z brněnského Animefestu.

V krátkosti mohu říct, že pan Stjepan Šejić byl nadšený z České republiky a všech fanoušků a pokud bude možnost, tak jistě dorazí znovu. Mikoláš Tuček, který mnoho panelů a besed (včetně cosplay soutěže) moderoval, odvedl skvělý kus práce a opět ukázal, jak skvělý showman dokáže být. Se zahraničními hosty si poradil skvěle. Z literárních besed mohu jistě vypíchnout trojici Bareš, Kozák a Merglová, kteří měli samostatnou besedu v sobotu večer, kde rozebírali svoje knihy a o humor nebyla nouze. Všichni tři jsou nominovaní na cenu Magnesia Litera za českou fantastiku (výsledky se dozvíme za tři týdny). Sobotní večer ukončovala beseda s nejprodávanějším autorem české fantastiky Leošem Kyšou, který byl spolu s Kristýnou Sněgoňovou pod palbou otázek na jejich společný projekt Legie. Fanoušci se nejenom dozvěděli o zajímavostech z tvorby celé ságy, ale také jsme jako první měli možnost vidět novou obálku knihy, která se objeví na pultech již brzy. Desáté pokračování nese název Plameny války. Letos bysme se však měli dočkat i posledních dvou pokračování. Autoři rovnou prozradili, že se můžeme těšit i na jeden další poslední příběh, který bude ve formě komiksu. Dočkali jsme se také oficiálního druhého cosplaye z Legie, mnoha ostrých vtipů, jen to taneční číslo Petragunu neklaplo… Snad se ho tedy dočkáme napřesrok. Oba autoři pak nešetřili podpisy a fotkami s fanoušci i po skončení celé hodinové besedy.

Musím říct, že Comic-Con mě velmi překvapil svoji velikostí. Nadšení do popkultury z něj doslova stříkalo. Organizace u vchodu či u fotografování s herci byla takřka bezchybná. Dlouhé fronty na různé panely či besedy se bohužel nevyhnuly ani Comic-Conu, ale je to dané svoji velikostí a počtem návštěvníků. Oproti právě zmiňovanému AnimeFestu je velmi vidět komerční rozdíl mezi těmito oběma Cony. Občerstvení, které poskytovalo O2 Universum bych hodnotil jako dostatečné, fronty odsýpaly a byly rychlé. Jen ceny za obyčejnou vodu překračovaly i vysokohorské přirážky. Comic-Con byl jednoznačně obrovský svátek pro fanoušky popkultury, anime i cosplaye a byl to rozhodně velmi intenzivní a emočně vysilující zážitek. Příští rok se jistě vypravím znovu. A vy byste měli taky. Rozhodně to za to stojí!